maanantai 28. helmikuuta 2011

Sosiaalinen web yhteisöviestinnän näkökulmasta

Pääaineeni yhteisöviestintä tarkastelee sekä organisaation sisäistä että ulkoista viesintää. Olen ollut viime aikoina kuuntelemassa muutamaa erittäin mielenkiinoista luentoa siitä, miten sosiaalinen media on vaikuttanut omaan alaamme. Tässä muutamia mielenkiintoisia huomioita ja mietteitäni luennoista:

- Yritysten pitäisi ymmärtää, että tiedon "tuputtaminen" ei ole keino palvella asiakkaita sosiaalisessa mediassa. Sen sijaan pitäisi keksiä, miten tuottaa asiakkaalle mielekkäitä sisältöjä, jolloin yrityksen seuraaminen olisi mielekästä ja aktiivista asiakkaalle. Maailmalla lukuisia kekseliäitä esimerkkejä sosiaalisen median erilaisesta käytöstä esim. mainoskampanjoissa.

- Media muutoksessa. Perinteinen media (esim. paperinen sanomalehti) pitää edelleen pintansa. Journalismin laatu on kuitenkin heikentynyt huomattavasti, koska sosiaalisessa mediassa kuka tahansa voi olla journalisti. Esimerkiksi tiedon luotettavuus, puoluettomuus ja tarkkuus kärsinyt. Hurjia esimerkkejä siitä, miten arvostettu sanomalehti on haastatellut poliitikkoja sähköpostin välityksellä (jolloin vastaaja voi olla periaattteessa kuka tahansa), ja julkaissut tarinat pääjuttuina.

- Tulevaisuuden osaajalta vaaditaan erinomaista sosiaalisen median työkalujen hallintaa. On yritykselle erittäin tärkeää, että sosiaalisessa mediassa tapahtuvaa keskustelua seurataan, jos sosiaalisen mediaan on päätetty lähteä. Yksisuuntainen viestintä ja vuorovaikutus ei toimi.   

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti